Online marketing wordt door een data-driven aanpak persoonlijker dan ooit, agrariërs maken gemiddeld steeds meer gebruik van mobile devices en sociale media zijn steeds vaker een bron van informatie. Dit zijn de belangrijkste agrimarketing trends voor 2016.
Online & mobile
Ook agrariërs zijn online steeds actiever. Uit eigen onderzoek weten we dat bijna alle agrariërs internet hebben (98%) en dat zij wekelijks zo’n 7 uur gebruik maken van het internet. Dat het verkooptraject zich daardoor deels ook online afspeelt, mag geen nieuws meer heten.
Een opvallende verschuiving die we in 2015 zien, is de opkomst van mobile devices. We zien een sterke groei van het gebruik van de smartphone bij onder andere het lezen van e-mailings. (Lees dit artikel van december voor de exacte cijfers). Waar het dus voorheen een service was om je website en emailings responsive aan te bieden, is dit nu echt een must.
Sociale media
Uit verschillende klanttevredenheidsonderzoeken die Prosu voor haar klanten uitvoert, blijken ervaringen van collega-agrariërs van grote invloed op het imago van een bedrijf. Sociale media zijn de opkomende digitale equivalent van mond-tot-mond reclame. Onderzoeken van Prosu Databased Marketing tonen aan dat ook agrariërs steeds actiever worden op de sociale media. Facebook en Youtube zijn hierbij het meest populair.
Sociale media zijn steeds vaker een bron van informatie over ervaringen van andere kopers. Het geeft een diversiteit aan (ongevraagde) korte recensies weer van uw klanten. Google, de marktleider van de zoekmachines, neemt berichten van sociale media (in eerste instantie Twitter) in het vervolg zelfs op in de zoekresultaten.
Persoonlijk contact versus big data
Het lijken tegenstellingen, maar niets is minder waar. Door goed gebruik te maken van big data, wordt communicatie nog persoonlijker. Door slimme dataselectie, kan u kleine specifieke groepen bereiken met een perfect afgestemde boodschap. Of door het verzamelen van gegevens uit e-mailings die u al stuurt, kan u de precieze interesse van uw doelgroep bepalen. Als u daar vervolgens bij aanhaakt, sluit u nog beter aan op de behoefte van uw (toekomstige) klanten.
Meedenken
Het jaar 2016 is begonnen! De kerstdiners liggen ver achter ons, de champagne is op en de eerste marketingacties zijn ingezet. Een nieuw jaar biedt nieuwe mogelijkheden. Is uw e-mailing al responsive en is uw adressenbestand al klaar voor de toekomst? De specialisten van Prosu Databased Marketing denken graag met u mee. Wij kunnen u bijvoorbeeld helpen met het in kaart brengen van uw specifieke doelgroep of kunnen uw database updaten waardoor persoonlijke communicatie mogelijk wordt.
Interesse? Neem dan contact op met Lisanne Andeweg via Lisanne.Andeweg@prosu.nl. of 06 514 307 80