De agriculturele sector beïnvloed veel verschillende economische sectoren, lokaal en internationaal. Van vastgoed tot supermarkten. Daarom is het belangrijk om te weten welke ontwikkelingen er spelen in de agrarische sector en wat voor effect deze ontwikkelingen hebben op de gerelateerde sectoren. De opkomende trends in de agrarische sector gaan waarschijnlijk de toon zetten voor de aankomende jaren. Zaken zoals duurzaam ondernemen, het land- en watermanagement en de nieuwe technologische mogelijkheden om gewassen en vee nog beter te monitoren zullen de toekomst van de agrarische sector gaan tekenen.
Land- en watermanagement
Een van de belangrijke kwesties die gaat spelen in 2022 is het land- en watergebruik binnen de agrarische sector. Uit een recent rapport van de Europese Rekenkamer (ERK) is gebleken dat een kwart van het Europese watergebruik gebeurt binnen de agrarische sector. Er wordt verwacht dat er een beleid wordt opgesteld om de impact van de landbouw op de watervoorraden te beperken. Voor de agrarische sector betekent dit dat er een strak land- en watermanagement nodig is om het waterverbruik en kosten voor waterdiensten te verminderen. Ook bij deze kwestie gaan technologie en datamonitoring een grote rol spelen in de oplossing.
Technologische ontwikkelingen
Van alle veranderingen die de pandemie teweeg heeft gebracht in de agrarische sector, is het toenemende gebruik van digitale landbouwopties een van de belangrijkste. De bestaande technologieën zoals kunstmatige intelligentie, big data, robotica, drones en precisielandbouw gaan vaker een belangrijk deel vormen van de Nederlandse boerderij. Deze middelen stellen agrariërs in staat om taken te automatiseren, oplossingen te ontwikkelen voor het groeiend tekort aan arbeidskrachten, de productiviteit en veerkracht van hun boerderijen te verhogen, gewas op afstand te monitoren, gewassen te optimaliseren, meststoffen te gebruiken en de impact op het milieu te minimaliseren. Op het gebied van consumentengedrag zijn er ook veranderingen te verwachten. Zo is de consument nog meer bewust geworden van het belang van een goedwerkend immuunsysteem. De prioriteit zal verschuiven naar meer gelokaliseerde producten.
Duurzaam ondernemen
De eerder genoemde verschuiving naar meer gelokaliseerde producten is ook terug te zien op de boerderij zelf. Mede door de politieke druk op gebied van klimaat, stikstof, bodemkwaliteit, biodiversiteit, waterverbruik en dierenwelzijn kijken agrariërs steeds vaker naar minder conventionele manieren van landbouw, zoals kringlooplandbouw. Al deze duurzame factoren moeten ook gemeten worden door de agrariër om te kijken of hij/zij op koers ligt om de doelstellingen te behalen. Dus ook bij duurzaam ondernemen komt een heleboel meten en dataverwerking kijken. Kortom, door vraag van de consument en druk vanuit de politiek wordt de agrariër steeds sneller gedwongen om de gangbare manier van landbouw of veeteelt te laten varen.
De agrariër moet investeren
Al deze veranderingen die doorgevoerd moeten worden op de agrarische bedrijven zorgen ervoor dat de agrariër moet blijven investeren. Alleen op deze manier kunnen zij door ontwikkelen en toekomstbestendig worden. Hierdoor neemt de vraag naar agrarische diensten en producten toe. Maar hoe zorg jij als leverancier zijnde dat jullie degen zijn die deze vraag beantwoorden? De Prosu Groep kan uitkomst bieden. Als groep zijnde kunnen wij bedrijven volledig ontzorgen op gebied van marketing; adverteren bij in vakbladen bij Prosu Media Producties, website en merk design bij MixCom en datagedreven marketing bij Prosu Databased Marketing. Wij komen graag vrijblijvend bij u lang om te kijken hoe wij u van dienst kunnen zijn!
De recente crisis heeft geleid tot enorme chaos in toeleveringsketens en andere verstoringen, maar heeft ook de “digitale landbouw” een boost gegeven. Dit heeft een golf van agrofood innovatie op gang gebracht die de manier waarop we voedsel produceren en leveren voor altijd zal veranderen. Veel agrofoodbedrijven lijken zelfs te gedijen in deze moeilijke tijden, bijvoorbeeld door belangrijke en kansrijke innovaties op de markt te brengen. De agrarische sector is een van de meest veerbare en innovatieve sectoren in Nederland, hierdoor blijven er altijd mogelijkheden voor ondernemers.