Uit onderzoek van Prosu Databased Marketing onder ruim 11.500 agrarische bedrijven blijkt dat bijna 75% van de Nederlandse veeboeren zijn voer koopt bij maar 10% van de voerleveranciers. Wat opvalt is dat de grootste twee elkaar in evenwicht houden.
Data
Prosu Databased Marketing weet naast de leverancier onder andere ook het aantal dieren van een agrarisch bedrijf. Hierdoor zijn interessante analyses mogelijk en kunnen we bijvoorbeeld achterhalen hoe groot de marktpotentie is. Zo weten we dat de 10% grootste voerleveranciers bijna 933.000 melkkoeien voeren (circa ? van de markt).
Kansen
Voor kleine voerleveranciers betekent dit dat er kansen voor groei liggen binnen deze grote groep. Voor de grote voerleveranciers is het belangrijk om de achterdeur dicht te houden en inzicht te hebben in de klanttevredenheid. Voor beide geldt dat het moeilijk is om je duidelijk te onderscheiden puur op het product zelf. De klantrelatie is belangrijker dan ooit. Hierbij gaat het niet meer alleen om de persoonlijke klik met de vertegenwoordiger, maar om alle contactmomenten dat er is met de leverancier. Door al deze momenten de combineren stel je jezelf in staat om je echt te onderscheiden.