Nu het jaar 2020 haar einde nadert, starten de marketeers met het schrijven van hun marketingplannen voor het nieuwe jaar. Maar hoe gaat 2021 er uit zien? Daar is nog mede door de coronacrisis veel onzekerheid over. En ding is zeker. Niks doen is geen optie. Door de onzekerheid moet u rekening houden met drie scenarios en voor elk scenario moeten kijken wat de ideale mix is. Met welke scenarios kunt u rekening houden?
Nu u in 2021 rekening moet houden met verschillende scenarios zult u ook voor elk scenario moeten bepalen welke marketingmix het beste gaat werken. Voorbeelden van scenarios op basis van de coronacrisis zouden kunnen zijn:
1. Een situatie met een nieuwe of misschien wel meerdere lockdowns. 2. Een situatie waarin corona goed wordt onderdrukt (vergelijkbaar aan periode na eerste lockdown 2020). 3. Een situatie waarin corona geen rol meer speelt.
Zo zijn er voor uw bedrijf ook verschillende scenarios te bedenken. Voor elk scenario is er een andere manier zijn uw (potentile) klanten te bereiken. Een campagne met als doel om fysieke afspraken te maken voor het verkoopteam van uw bedrijf zal in scenario 1 bijvoorbeeld lastiger gaan dan in scenario 2 en 3. Op zoek naar de ideale marketingmix
Wij merken dat u als marketeer vaak met de vraag worstelt: welke middelen kunnen wij het beste inzetten?. Is hier een nduidig antwoord op? Nee, die is er gelukkig niet. Elke campagne vraagt een andere aanpak. Zo worden telefonische/video afspraken bijvoorbeeld nog meer van belang in het geval van een lockdown en kunt u de beurzen weer opnemen in uw marketingplan als corona geen rol meer speelt.
Het is van belang dat u uw doelgroep zoveel mogelijk weet te bereiken. Online, offline of misschien wel allebei. Belangrijk hierin is dat u voor elk scenario doelen stelt, formuleert hoe u deze doelen gaat behalen en dit continu monitoren. Door rekening te houden met de verschillende scenarios kunt u ook nieuwe kanalen testen. Het testen hoeft niet duurt zijn. Met een relatief klein budget kunt u al resultaat boeken. Bijvoorbeeld door het verzenden van een e-mailing of adverteren via social media om uw doelgroep te informeren over uw dienst of product. Hoe geweldig zou het wel niet zijn als u met iets anders betere resultaten boekt. Meer weten?
Heeft u hulp nodig met uw marketingplannen voor 2021 of bent u benieuwd naar mogelijkheden om uw klanten te behouden of te werven? Prosu helpt u graag. Neem dan contact op met uw contactpersoon van Prosu Databased Marketing via info@prosu.nl of via het telefoonnummer 088 00 66 123.