Dat agrariërs online actief zijn, is niet nieuw. Maar wat blijkt? Steeds meer tijd online wordt zakelijk besteed. Voorheen besteedde men een derde van hun tijd online aan privégebruik en twee derde zakelijk. Nu wordt zelfs driekwart van de tijd die agrariërs online zijn zakelijk besteed. Dat is een stijging van ruim 20% in vergelijking met vorig jaar.
96% van de ondervraagde agrariërs geeft aan gebruik te maken van het internet. Dit ligt boven het gemiddelde van de rest van Nederland, waar 94,4% een internetverbinding heeft en 88% minimaal wekelijks het internet gebuikt (Bron: CBS).
Agrariërs internetten gemiddeld 1 uur per dag. Loonwerkers springen hier bovenuit met 1,2 uur per dag, waar varkenshouders achterblijven met 0,7 uur per dag. Van de tijd dat agrariërs online zijn, besteden zij een kwart van hun tijd hier privé en maar liefst driekwart van hun tijd aan bedrijfsgerelateerde zaken.
Ergens is de ontwikkeling van het bedrijfsmatige internetgebruik niet verbazend. Agrariërs zijn serieus met hun bedrijf bezig. Gezien er online steeds meer mogelijk is, bevindt ook de agrariër zich op het internet op zoek naar de benodigde informatie. Het is van groot belang om hier als agrarische toeleverancier rekening mee te houden. Daarom vier tips om u te helpen:
-
Zorg dat uw bedrijf goed vindbaar is via Google. Via Google oriënteert 65% van de agrariërs met internet zich voor bedrijfsmatige investeringen of om te kiezen voor een leverancier.
-
Vertel waar u voor staat en wat u echt uniek maakt. Agrariërs zijn heel actief in het vergelijken van toeleveranciers op basis van hun website. Meer dan de helft van de agrariërs zoekt naar nieuwe leveranciers en 66% bezoekt ook de websites van hun belangrijkste huidige leveranciers.
-
Online verkoop is echt iets om te overwegen. 80% van de agrariërs bestelt namelijk bedrijfsgerelateerde producten online. De bereidheid om ook grote investeringen te doen via internet is groot onder agrariërs. De stap naar online verkoop is voor toeleveranciers goed te maken. Het vergt vaak wel een aanpassing in de organisatie.
-
Reviews zijn belangrijk. De ervaring van anderen is een belangrijke basis in de selectie van toeleveranciers. Laat klanten dus aan het woord op uw website.
Het onderzoek
Prosu Databased Marketing heeft voor het 7e jaar op rij dit onderzoek gedaan naar het mediagebruik van agrariërs. Dit geeft niet alleen inzicht in de huidige stand van zaken, maar geeft ook een duidelijk beeld van de ontwikkelingen die spelen. De volgende sectoren zijn onderzocht: melkveehouderij, akkerbouw, varkenshouderij, glastuinbouwers, loonwerkers, pluimveehouderij, geitenhouderij, fruitteelt. Het onderzoek is ook uitgevoerd in Vlaanderen.
Interesse
Bent u benieuwd naar de complete uitkomst van het onderzoek? Meld u dan nu aan voor de workshop. Past de workshop niet in uw agenda? Alle onderzoeksresultaten zijn ook beschikbaar. Zo kunt u het volledige rapport over één of meerdere sectoren aanschaffen die uw interesse hebben. Hiervoor kunt u terecht bij Corina Spaan via Corina.Spaan@prosu.nl of via 088-00 66 123.