Een marktonderzoek uitvoeren lijkt zo eenvoudig, stel een vragenlijst samen breng deze onder de aandacht van zoveel mogelijk personen of bedrijven in uw doelgroep en hoop dat u voldoende respons ontvangt. Krijgt u hierbij echt de antwoorden die u nodig hebt? Zorg dat u de antwoorden krijgt, die u nodig hebt en kies daarom de juiste onderzoeksmethode.
Voor u aan een onderzoek begint zijn er eerst belangrijke vragen te beantwoorden, namelijk ‘Wat is mijn uiteindelijke doel?’ en ‘Wat wil ik precies weten?’. Afhankelijk van de probleemstelling en doelstelling kiest u een passende onderzoeksmethode, hierin onderscheiden we een kwantitatief onderzoek en een kwalitatief onderzoek. Prosu Databased Marketing legt u de belangrijkste verschillen uit.
Kwantitatief onderzoek
Een kwantitatief onderzoek geeft u veelal een cijfermatig inzicht over uw doelgroep. Voor een kwantitatief onderzoek is een voldoende grote groep respondenten nodig om te kunnen spreken van een betrouwbaar resultaat. De vragenlijsten bij een kwantitatief onderzoek bestaan vooral uit gesloten vragen en hoeveel-vragen. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over marktaandeel of tevredenheid. Online, telefonisch of zelfs via WhatsApp kunnen de vragen aan de respondenten voorgelegd worden.
Bij een online onderzoek kunt u in een korte tijd veel mensen bereiken, u heeft echter maar een beperkte invloed of ze gaan reageren. Bij een telefonisch onderzoek kunt u meer sturen op het aantal en de representativiteit van de respondenten. Telefonisch onderzoek kost daarentegen meer tijd en is kostbaarder dan online onderzoek. Wel biedt deze methode meer gelegenheid tot doorvragen vergeleken met een online vragenlijst.
Kwalitatief onderzoek
Een kwalitatief onderzoek is een onderzoek naar meningen en opvattingen van personen over een bepaald onderwerp. Wanneer gebruikt u een kwalitatief onderzoek als bedrijf? Als u opzoek bent naar nieuwe ideeën of een heel nieuw idee wilt voorleggen aan een groep. De vragen ‘hoe’ en ‘waarom’ staan centraal. Dit kan door middel van verschillende methodes inzichtelijk gemaakt worden, grofweg kunt u kiezen voor groepsdiscussies of diepte-interviews.
1. Bij een groepsdiscussie wordt onder leiding van een gespreksleider door een aantal deelnemers een discussie gevoerd over een bepaald onderwerp. De groepsdiscussie is uitermate geschikt om nieuwe ideeën en meningen over een bepaald onderwerp te inventariseren. Tijdens het discussiëren komen verschillende, soms verrassende argumenten boven tafel waar u zelf niet altijd op zou komen.
2. Een andere manier om dieper in te gaan op uw onderzoeksvraag is via diepte-interviews. Diepte-interviews worden face-to-face uitgevoerd, door de ontstane interactie wordt de persoonlijke mening van de deelnemer over bepaalde onderwerpen achterhaalt. Een diepte-interview gebruikt u bijvoorbeeld wanneer je een nieuw idee of concept wilt voorleggen en hierop bedrijfsspecifieke antwoorden wilt verkrijgen.
Het voordeel van een kwalitatief onderzoek is dat er doorgevraagd kan worden naar de motieven van respondent en dat hij de gelegenheid krijgt om zijn verhaal te vertellen.
Bij een kwalitatief onderzoek inventariseert u welke meningen er zijn, bij een kwantitatief onderzoek hoe vaak een mening voorkomt. Benieuwd welke onderzoeksmethode het beste bij uw probleemstelling past? Lisanne Andeweg adviseert u graag, u kunt haar bereiken via lisanne.andeweg@prosu.nl of via 06 – 51 43 07 80.