Eind 2017 is in zicht en dat betekent dat het tijd is om de marketingplannen voor 2018 te maken. Veel aandacht wordt besteed aan het bepalen welke marketingmiddelen in te zetten, maar in hoeverre kijkt u naar hoeveel verkoop deze marketinginspanning oplevert? Een customer journey opstellen kan helpen deze vertaalslag te maken.
De customer journey van de klant is de weg die de klant aflegt langs verschillende momenten waarop hij of zij iets hoort, leest of vraagt over uw product, voordat daadwerkelijk wordt overgegaan tot de aanschaf van een product. Welke momenten zijn hierbij cruciaal? Daar zal in het marketingplan van 2018 aandacht aan moeten worden besteed.
Samenhang
Uit gesprekken die wij voeren met marketeers, merken wij dat er veel geworsteld wordt met vragen als:
Welke middelen kunnen we het beste inzetten?
Wanneer is het juiste moment?
Vaak wordt nog gedacht om de focus te leggen op n middel of kanaal, bijvoorbeeld alleen op de nieuwsbrief of alleen op de website. Hierbij wordt beperkt nagedacht over de samenhang tussen alle marketingmiddelen en over hoeveel leads dit moet opleveren. Waar de kracht van goede marketing in zit, is het creren van de ideale middelenmix en daarbij het aanbieden van de juiste content. Wij presenteren u twee concrete voorbeelden, om deze marketinginspanningen te vertalen naar leads:
Leadnurturing: iedereen zijn eigen speciale behandeling
Door in 2018 vooraf de toe te sturen content in te plannen, bepaalt u wanneer u welke klant wat toestuurt. Door vervolgens goed (in een CRM pakket) bij te houden wie waarop reageert, kunt u deze klant vervolgens gerichte informatie aanbieden op basis van zijn reactie. Hierdoor gaat hij zich verder bewegen in zijn weg om klant bij uw bedrijf te worden. Kijk bijvoorbeeld wie op welke producten klikt in de algemene nieuwsbrief die u toestuurt, en biedt deze klant vervolgens specifieke productinformatie aan. De kans op conversie naar sales wordt zo vergroot.
Stem content af op fase in customer journey
Er is vaak veel content beschikbaar in het bedrijf, maar deze wordt niet altijd gestructureerd verstuurd. Denk ook hier in de planning van 2018 over na. Stem uw content af op de fase in de customer journey waar de klant zich in bevindt. Verspreid content die past bij de orintiefase, zoals testimonials.
Interesse
Prosu helpt u graag de middelen op elkaar af te stemmen om tot de ideale middelmix te komen. Wij nemen samen met u de customer journey door; de reis die uw klanten afleggen tot ze overgaan tot de aanschaf van uw product of dienst. Al snel zal blijken waar voor u kansen liggen om deze marketinginspanning te vertalen naar sales. Zo kunt u gericht aan de slag met het samenstellen van uw ideale middelmix voor het marketingplan voor 2018. Wilt u meer informatie of wilt u een afspraak inplannen? Neem dan contact op met Lisanne Andeweg via lisanne.andeweg@prosu.nl of via 088 00 66 123.