Prosu voert veel matching- en ontdubbelingstrajecten uit. Onze specialist, Willem Hoekstra, ziet hierdoor veel klantenbestanden die niet goed zijn opgebouwd en daardoor niet optimaal benut kunnen worden voor marketingacties. Met een paar simpele tips van Willem Hoekstra krijgt u een correcte database.
Gebruik één database
Veel bedrijven werken met meerdere klantendatabases naast elkaar. Het is dan knap lastig om met die schat aan informatie duidelijke marketingcampagnes op te zetten. Welke klanten selecteer je uit welke database voor welke actie? Ook komen klanten in meerdere databases voor, waardoor klanten en prospects dubbel aangeschreven kunnen worden.
Houdt uw bestand actueel
Wilt u verzekerd zijn van geslaagde marketingacties, dan is een correcte database van groot belang. Agrariërs stoppen met hun bedrijf. Daarnaast zijn agrariërs, net als u, mensen die wel eens hun e-mail wijzigen of een nieuw mobiele nummer aannemen. De kans is dan ook groot dat ook in uw database data staat die door deze wijzigingen niet meer correct is.
Eén veld, één doel
Een veelgemaakte fout is dat een veld wordt gebruikt voor meerdere doeleinden. Bijvoorbeeld één veld waarin staat of een bedrijf actief is, wat de SO-waarde is en of men zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief. Op deze manier gaat er waardevolle informatie verloren. Hierdoor is het bijvoorbeeld niet mogelijk om goed te segmenteren en goede selecties te maken. Het advies is dan ook om voor elk gegeven een apart veld aan te maken en zo uw klantenbestand correct te houden.
Uniformiteit is van groot belang
Een ander soort vervuiling binnen één veld is dat er verschillende waardes worden gebruikt waarmee hetzelfde bedoeld wordt. Neem bijvoorbeeld de hoofdactiviteit van een agrariër. Bij het ene melkveebedrijf staat ‘veehouderij’ als waarde, bij een ander ‘melkveehouderij’ en bij weer een ander ‘melkvee’. Met alle drie de waardes worden melkveebedrijven bedoeld, maar uw database ziet drie verschillende mogelijkheden. Daarom is het van groot belang om uniformiteit af te dwingen.
Betrek het team in de opbouw van een database
De grootste drempel om een database in goede staat te houden is toch wel de gebruikersdiscipline. Een mooi werkend systeem en goede afspraken zijn een goede basis, maar men moet er wel zorgvuldig mee werken om het tot een optimaal werkend bestand te maken. Betrek het team bij de opbouw van een database. Doe dit met één of meerdere vertegenwoordigers van de werknemers die hiermee moeten werken, zodat er van meerdere kanten input komt. Vergeet dus niet om zowel de verkoop als de administratie, klantenservice en marketing mee te nemen bij het opzetten van een nieuwe database.
Interesse
Meer weten over de mogelijkheden voor het opschonen en aanvullen van uw database? Neem dan nu contact op met Peter Arkenbout via 088 00 66 123 of peter.arkenbout@prosu.nl. U kunt binnendienst@prosu.nl ook e-mailen om direct een vrijblijvende afspraak voor u in te plannen.