E-mail is een essentieel onderdeel van uw marketingmix naar agrarirs toe. Zeker nu uit onderzoek van Prosu Databased Marketing blijkt dat 89% van alle agrarirs vakgerelateerde e-mails leest. Van deze ontvangers zegt ruim twee derde dat deze e-mails hen op nieuwe ideen brengt. De opzet van e-mailings kan echter sterk verschillen tussen bedrijven. Om te bekijken hoe u uw e-mailings verder kunt optimaliseren, zet Prosu Databased Marketing de groeimogelijkheden op een rij. 1. De basis statische nieuwsbrief
In deze fase maakt u gebruik van een basis nieuwsbrief of statische nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief wordt regelmatig verstuurd naar iedereen in uw bestand. Er is nog geen onderscheid gemaakt aan de hand van sectoren, waarbij melkveehouders informatie ontvangen die voor hen interessant is en akkerbouwers informatie die voor hen van belang is. Wilt u doorgroeien, dan is het belangrijk om na te denken wat u precies wilt bereiken met uw nieuwsbrief. 2. De eerste dataselecties
In de tweede fase maakt u de eerste selecties aan de hand van data. U slaat bijvoorbeeld op dat melkveehouder X genteresseerd is in een bepaald soort ruwvoer en dat melkveehouder Y interesse heeft in krachtvoer. U gebruikt deze informatie om te segmenteren binnen uw e-mailing. 3. Inspelen op events
Een volgende stap is het inspelen op zogeheten klantevents. Hierbij krijgt de veehouder bijvoorbeeld een kortingscode op zijn verjaardag of krijgt die ene melkveehouder die uw voer kocht na een maand een nieuw aanbod voor datzelfde voer. 4. Leadscoring
Door uw belangrijkste bronnen te koppelen kunt u in de vierde fase gebruikmaken van lead scoring. Hiermee kunt u kijken in welke mate uw klant of prospect interesse in heeft in een bepaalde periode. U houdt bij hoe een ontvanger omgaat met uw nieuwsbrief. Open- en klikgedrag wordt omgezet in punten (lead scoring). Hierdoor kunt u gericht verdere acties ondernemen richting de meest interessante prospects. Denk aan het benaderen voor een afspraak. 5. Personaliseer met dynamische content
De volgende uitdaging die voor u ligt is uw klant te bereiken door de massa aan berichten. Personaliseer uw e-mails daarom, zodat uw klant die informatie krijgt waar hij behoefte aan heeft. Investeer ook in de analyse van data. Zo worden de interesses van klanten goed inzichtelijk en communiceert u op klantniveau. Door data met elkaar te combineren is het mogelijk om tot de volgende stap te komen. De melkveehouder uit ons voorbeeld heeft bijvoorbeeld het voer gekocht en toont door zijn klikgedrag op de website interesse in voedingssupplementen. De kans is groot dat hij dit ook wil aanschaffen. U kunt hier dus op inspelen met dynamische gepersonaliseerde content. Interesse
Wilt u groeien in uw e-mailmarketing en bent u benieuwd hoe Prosu Databased Marketing u hier bij kan ondersteunen? Neem dan contact op met Lisanne Andeweg via Lisanne.Andeweg@prosu.nl, of via 06-51430780.