De laatste jaren orinteren agrarirs zich steeds meer via Google. In 2017 is dit maar liefst 65%. Meer dan de helft van de agrarirs zoekt via internet naar nieuwe leveranciers en 66% bezoekt de websites van de huidige leveranciers. Een hogere positie in Google zorgt voor een hogere Click Through Rate naar je website. Maar hoe krijg je meer websitebezoek? Prosu presenteert u het SEO-stappenplan:
1. Bepaal het doel van je webpagina en wat je ermee wilt bereiken. Wil je meer verkeer naar een bepaalde pagina van je website of wil je een geheel nieuwe website introduceren?
2. Omschrijf je doelgroep en beschrijf waar zij zijn te vinden. Dus wie wil je naar je website trekken en waar bevinden zij zich nu?
3. Maak een analyse van de huidige zoekwoorden waar mensen je nu op vinden. Gebruik hiervoor:
– Google Analytics
– Google Webmaster Tool
– IP-herkenning
4. Verbeter de zoekwoorden waar je op gevonden wordt. Om tot verbeterde zoekwoorden te komen kun je jezelf een aantal vragen stellen:
* Waar ligt de kern van de business en wat maakt je onderscheidend van concurrenten?
* Welke woorden gebruikt mijn doelgroep om de problemen te beschrijven die ik voor ze oplos?
* Wat is de grootste aarzeling van mijn doelgroep om mijn product of dienst te kopen? Ga dus na wat mensen tegenhoudt om je product of dienst aan te schaffen.
5. Op basis van bovenstaande vragen kun je een shortlist maken met de gewenste zoektermen waar je met je bedrijf op gevonden wilt worden. Bepaal de zoekwoorden en breng een aantal zaken in kaart: Wordt er gezocht op die woorden, heeft Google interessante alternatieven, wat is de concurrentie op deze zoektermen, wat voor resultaten brengen deze woorden op dit moment teweeg?
6. Zorg dat deze zoekwoorden terugkomen in content. Zoekwoorden moeten terugkomen in:
1. Pagina-titel: dit is de titel bovenin uw browser.
2. URL: dit vind u in de adresbalk bijvoorbeeld: www.uwwebsite.nl/zoekwoorden.
3. Kop en subkop: dit noemen we ook wel eens de H1 en H2.
4. Tekst: geef de zoekwoorden ook een plek verspreid over uw pagina.
7. Google bepaalt je ranking aan de hand van een viertal onderdelen. Zorg daarom dat je website optimaal functioneert op de volgende onderdelen:
* Techniek: zorg dat je website responsive is en snel laadt;
* Structuur en content: minimaal 300 woorden per artikel en belangrijkste zoekwoord in de titel
* Autoriteit: Hoe populairder je website is, hoe hoger je positie in de zoekmachine. Deze populariteit bouw je op door het gebruik van in- en externe links.
* Engagement: de pagina moet relevant zijn voor de intentie van de gebruiker
8. Benut sociale media. Op dit moment zijn Facebook, Twitter en LinkedIn onmisbaar, maar vergeet vooral Google+ niet. Door een Google+ account aan te maken scoor je sowieso hoger in Google.
9. Benut daarnaast overige tools: denk hierbij aan speedtesten voor je website, maar ook aan SEO brede tools. Deze tools helpen je met het verbeteren van je website en het vinden van juiste zoekwoorden, zoals Ubersuggest en KeywordPlanner. Interesse
Het beter vindbaar maken van je website is belangrijk om in te zetten. Naar aanleiding van het onderzoek dat Prosu Databased Marketing jaarlijks uitvoert onder agrarirs, blijkt dat alle agrarirs actief zijn op internet. En dat niet alleen voor privzaken, juist zakelijk internetten wordt voor agrarirs steeds aantrekkelijker. Benieuwd naar hoe u SEO voor uw bedrijf in kunt zetten? Of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Lisanne Andeweg via lisanne.andeweg@prosu.nl of via 088 – 00 66 123.