Het najaar van 2017 is van start. Wij blikken alvast vooruit naar 2018. Wat worden de agrimarketing trends voor 2018?
Inzet van SEO
De laatste jaren oriënteren agrariërs zich steeds meer via Google, bij de aanschaf voor een product of de zoektocht naar een nieuwe leverancier. Search Engine Optimization (SEO) speelt een steeds belangrijkere rol in de marketingstrategie van agribusiness bedrijven. Google stuurt bezoekers naar jouw website, als jij antwoord geeft op de vragen die bezoekers van Google hebben. Schrijf bijvoorbeeld van iedere klantvraag die binnenkomt in je inbox een blog. Zo los jij het probleem van je klant op en word je tevens beter gevonden op Google. Hoe verder je SEO strategie in te richten? Bekijk ons SEO stappenplan hier.
Beantwoord vragen van je klant via alle contactkanalen
Agrariërs komen via steeds meer kanalen in contact met je bedrijf. De uitdaging om iedereen tijdig en netjes te woord te staan wordt hierdoor groter. Enkele feiten op een rij:
– Alle agrariërs zijn online actief, en steeds meer tijd online wordt zakelijk besteed.
– Facebook wordt inmiddels door ongeveer de helft van de agrariërs gebruikt en dit stijgt nog steeds.
– 70% van de agrariërs WhatsApp gebruikt. Inmiddels geeft 41% ook al bestellingen door via WhatsApp.
Het organiseren van al deze inkomende contacten zal centraal staan in 2018. Ben je voor je klanten al bereikbaar via één centraal WhatsApp nummer? Bundel via professionele software alle inkomende contacten, zodat e-mail, telefoon, sociale media en WhatsApp via één centraal punt binnenkomen en het klantcontact centraal georganiseerd is.
Investeer in mobile
Ruim driekwart van de agrariërs is in het bezit van een smartphone. We zien een sterke groei van het gebruik van de smartphone bij onder andere het lezen van e-mailings. Een responsive website en e-mail zijn dus een must. Zeker omdat google in 2018 van plan is een ‘mobile-first’ index uit te rollen. Dat betekent dat websites door de zoekmachine voortaan beoordeeld worden op hun mobiele versie, in plaats van hun desktop-content. Dit betekent dat je daarmee je huidige posities (die op desktop zijn gebaseerd) kunt verliezen als je mobiele site niet geoptimaliseerd is.
Voorbereiden op AVG 2018
Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dit is natuurlijk geen trend, maar het is wel iets waar veel bedrijven zich momenteel al op voorbereiden. Marketing en sales worden in 2018 niet moeilijker door de nieuwe privacywet, maar het biedt juist kansen. Hoe ga je hiermee om?
1. Communiceer bij het verkrijgen van de data duidelijk naar je klanten wat er met de gegevens gedaan wordt.
2. Leg deze procedures vast voor hoe om te gaan met de nieuwe privacywet en maak je medewerkers hiervan bewust .
3. Stel een data protection officer aan die toezicht houdt op de omgang met persoonsgegevens binnen je organisatie.
4. Laat je op deze bovenstaande punten door een extern bureau doorlichten om te kijken of je klaar bent voor de nieuwe privacywetgeving. Kijk hierbij naar databescherming, toestemming en procedures bij onduidelijkheden en klachten. Door een extern bureau hiernaar te laten kijken, krijg je praktische handvatten aangereikt om om te gaan met de AVG 2018 specifiek voor jouw situatie.
Meer weten?
Benieuwd hoe je op de trends kunt inspelen? Ga een vrijblijvend gesprek aan met één van onze experts. Neem voor meer informatie contact op met Lisanne Andeweg via Lisanne.Andeweg@prosu.nl of via 088 – 00 66 123.