Als marketeer zet u verschillende campagnes op. U stuurt een e-mailing, adverteert op Facebook, plaatst nieuwsberichten, etc. Hierbij heeft u een bepaalde doelstelling of verwachting, maar wordt deze ook waargemaakt? Een hoog aantal views of clicks is natuurlijk geweldig, maar tegenwoordig is dit niet meer voldoende. Het gaat erom dat u uw doelgroep daadwerkelijk bereikt. Maar hoe levert u het bewijs of uw marketingcampagnes het gewenste effect hebben? Prosu zet enkele tips voor u op een rij hoe u dit bewijs kunt leveren:
1. Monitoren van campagnes: Voorafgaand aan een campagne heeft u een verwachting over hoe u wil dat uw e-mailing, banner of advertorial gaan scoren. Met diverse meettechnieken kunt u uw campagnes intensief monitoren. Door bijvoorbeeld het aanmaken van UTM-codes kunt u in uw eigen Google Analytics account de resultaten monitoren van uw campagne. U heeft op dagelijkse basis inzicht in het succes van uw e-mailings, banners en advertorials en u kunt waar nodig gericht bijsturen.
2. Data analyse: Door de data van uw websitebezoekers en klikkers van uw e-mailing, banner of advertorial goed te analyseren, is het mogelijk deze daadwerkelijk een gezicht geven. Heeft u deze data zelf niet goed in huis? Door te koppelen aan externe databronnen (bijvoorbeeld de Nationale Agrarische Database van Prosu) is het mogelijk inzicht te krijgen welke agrarirs uw boodschap hebben gelezen. Met deze informatie weet u of u uw beoogde doelgroep heeft bereikt met uw marketingcampagnes.
3. Marketing koppelen aan sales: Marketing is geen doel op zich. Vaak worden campagnes opgezet met het doel meer sales te genereren. Door uw campagne goed te monitoren en de data te analyseren, kunt u bepalen welke agrarir verdere opvolging verdient. Zo kunt u een gerichte vervolg e-mailing sturen of de agrarir telefonisch benaderen voor een afspraak. De agrarirs die uw boodschap hebben gelezen en een interessant bedrijfsprofiel hebben, geeft u voorrang. Zo loopt uw gerichte marketing over in gerichte sales en kunt u aantonen dat uw marketingcampagnes bijdragen aan de salesdoelstellingen. Mag dit allemaal wel?
Doordat er momenteel zoveel meetbaar is, zijn de resultaten van uw marketinginspanningen nog nooit zo inzichtelijk geweest. Van het opzetten van een marketingcampagne tot aan het direct contact leggen met uw prospects. Maar is dit allemaal conform de AVG-wetgeving?
Wanneer u de toestemming rondom data goed voor elkaar heeft, mag u gericht contact leggen met uw prospects. Heeft u ondersteuning nodig op het gebied van de AVG? Prosu helpt u hier graag mee. Op 29 maart 2018 werd bekend dat Prosu als eerste agrarisch marketingbureau AVG compliant is! Deze werkwijze voldoet aan de nieuwe AVG-wetgeving die op 25 mei 2018 is ingegaan. Ga met Prosu in gesprek
Wilt u ook graag weten of uw marketingcampagnes het gewenste effect hebben of dat u daadwerkelijk uw doelgroep bereikt? Neem dan contact met Erik Mendel. U kunt hem bereiken via Erik.Mendel@prosu.nl of via het telefoonnummer 088 00 66 123.