Facebook wordt inmiddels door ongeveer de helft van de agrarirs gebruikt en dit stijgt nog steeds. Facebook is niet meer weg te denken in de online marketingmix en biedt veel kansen voor de agribusiness. Inmiddels heeft Prosu al de nodige ervaring opgedaan met het benaderen van agrarirs via Facebook. Wij delen graag onze ervaringen met u door de belangrijkste dos en donts op een rij te zetten. Dos
* Gebruik een afbeelding: Afbeeldingen krijgen veel meer aandacht dan tekst. Met een aansprekende afbeelding uit de sector, spreek je je doelgroep aan. * Specifieke targeting: Facebook biedt de mogelijkheid om een bericht aan een zeer specifieke doelgroep te adresseren. Door het inladen van data uit je mailinglijsten of klantenbestand, wordt het bericht alleen aan die mensen getoond. Ook is het mogelijk om data van uw agrarische doelgroep te selecteren uit de Nationaal Agrarische Database, en deze te koppelen aan uw bericht. Hierdoor creer je aandacht bij mensen die je (nog) niet volgen via Facebook. * Springplank naar website: Door in een bericht de website te vermelden, levert dit snel extra websitebezoekers op voor maar een paar cent per klik. Stel u selecteert alle varkenshouders met meer dan 600 varkens. In de praktijk ervaren wij dat Facebook ongeveer de helft van die doelgroep herkent. Binnen 48 uur bereiken we 80% van deze doelgroep. * A-B testen: Test met afbeeldingen, teksten of interesses. Zo ontdekt u misschien dat melkveehouders uit Friesland meer aangesproken worden door een afbeelding van een melkveehouder uit de regio. Hierdoor is er geen interne discussie meer, je kan het gewoon testen met snel en duidelijk resultaat. * Analyseer de resultaten: Meet de conversie binnen de statistiekentool die Facebook aanbiedt, om te bekijken of je campagne naar wens verloopt. Houdt ook goed het websitebezoek in de gaten (bijvoorbeeld door middel van IP-herkenning ). Op basis hiervan kan je verbeteringen doorvoeren. Donts
* Teveel tekst: Plaats niet teveel tekst in uw advertentie. Agrarirs zijn gemiddeld 7 uur per week actief op het internet, waarvan slechts een klein deel van de tijd op Facebook. Daarbij bekijkt men een advertentie gemiddeld 1,4 seconden. Juist een korte en pakkende tekst zal uw doelgroep dan triggeren. * Communiceer niet te zakelijk. Wanneer u via Facebook met agrarirs communiceert, doet u dit in zijn of haar priv sfeer. Pas de tone-of-voice van je communicatie hier dus op aan. * Stel een budget: Begin met een laag budget. Voor een relatief laag bedrag kan je veel bereiken. Door meteen veel budget uit te geven, heb je weinig kans tot analyseren en verbeteren. Door een specifieke targeting zullen gebruikers vaker op je bericht klikken, en hoeft er minder geld te worden uitgegeven. Interesse
Prosu Databased Marketing helpt u graag bij het opzetten van uw Facebookcampagne. Daarnaast kunnen wij in onze Nationaal Agrarische Database een gerichte doelgroep selecteren, welke u kunt gebruiken bij uw advertenties. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met Lisanne Andeweg via Lisanne Andeweg of via 06-51430780.