De afgelopen jaren bleek dat postale vakgerichte reclame steeds minder door agrariërs gelezen wordt. In 2014 las slechts 5% van de agrariërs nooit vakgerichte reclame. Nu in 2017 blijkt dit percentage gestegen te zijn naar maar liefst 24%. Tegelijk lezen steeds meer agrariërs e-mailings. Een mix van mediakanalen wordt daardoor meer en meer belangrijk.
Ook in Vlaanderen is deze tendens duidelijk zichtbaar. In 2016 gaf 32% van de landbouwers aan vakgerichte reclame die met de post bezorgd wordt altijd te lezen, terwijl in één jaar tijd dit percentage is gezakt naar 18% (2017).
De marketingmix is belangrijker dan ooit. Het gebruik van e-mail stijgt, maar dit betekent niet dat de mail altijd gelezen wordt. De combinatie van post en e-mail is de sleutel tot succes. Analyseer na het versturen van een e-mailing de openers van de e-mail en stuur een postale mailing naar degene die de mailing niet geopend heeft. Naar aanleiding van het ontvangen van het poststuk blijkt dat 71% van de agrariërs de website van de leverancier bezoekt en dat 58% daadwerkelijk contact zoekt met de leverancier.
3 tips om je poststuk op te laten vallen:
1. Een belangrijke tip om ervoor te zorgen dat postale reclame beter gelezen wordt door de ontvanger is om de post meer persoonlijk te maken. Dit kan eenvoudig gedaan worden door het toevoegen van de naam van de contactpersoon. Op die manier spreek je de ontvanger gericht aan en is de kans dat de ontvanger de post inkijkt groter;
2. Zorg ervoor dat er een juiste URL vermeld wordt. Zo komt de bezoeker meteen op de websitepagina terecht van het betreffende onderwerp;
3. Vermeld een telefoonnummer en e-mailadres waar klantvragen of aanvragen snel opgepikt zullen worden.
Interesse
Heeft u interesse in de onderzoeksresultaten van het onderzoek naar mediagedrag van agrariërs? Of bent u benieuwd wat Prosu Databased Marketing voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Lisanne Andeweg via lisanne.andeweg@prosu.nl of via 088 – 00 66 123 voor meer informatie.