Vakbladen worden nog steeds door het overgrote deel van de agrariërs gelezen, blijkt uit jaarlijks onderzoek van Prosu Databased Marketing. Een opvallende verschuiving is dat agrariërs steeds meer de voorkeur geven aan sectorspecifieke vakbladen. Met name onder melkveehouders en varkenshouders winnen de sectorspecifieke bladen de laatste jaren terrein in vergelijking met de generieke bladen.
Onder varkenshouders is de interesse voor de vakbladen Varkensbedrijf en Pig Business sterk gegroeid de afgelopen jaren. Bij melkveehouders zien we drie populaire titels terug, namelijk Veeteelt, Melkveebedrijf en Melkvee 100+. De twee doelgroepen kiezen nadrukkelijk voor vakbladen met daarin informatie die op hun bedrijf van toepassing is.
Onder akkerbouwers en loonwerkers blijven de generieke vakbladen als Boerderij en Nieuwe Oogst populair. Echter lezen akkerbouwers en loonwerkers meer dan één vakblad. Door meerdere vakbladen in uw marketingstrategie op te nemen, communiceert u uw boodschap meerdere keren naar akkerbouwers en loonwerkers; de kracht van herhaling.
De Nieuwe Oogst kent ook onder glastuinders een grote lezersgroep, waar ook veel glastuinders Groente en Fruit, Bloemisterij en Onder Glas lezen. Pas daarna volgt de Boerderij.
Zoals we in het artikel ‘Online marketing centraal in plannen 2018? Vergeet adverteren op papier niet’ omschreven, blijven vakbladen nog steeds belangrijk om naamsbekendheid en imago mee op te bouwen en om dit op niveau te houden. Voor u als adverteerder is het van groot belang om onder uw doelgroep een sterke positie te verwerven. Met sectorspecifieke bladen kunt u uw communicatieboodschap aanpassen aan uw specifieke doelgroep, waardoor uw boodschap doeltreffender is.
Interesse
Wilt u meer informatie over hoe u uw communicatie het beste kunt inrichten en hoe u media daarvoor in kunt zetten? Of wilt u handige tips&tricks ontvangen die bij u inzetbaar zijn? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek met Eline Kortes van Prosu Media Producties via eline.kortes@prosu.nl voor media-advies. Wilt u meer informatie over mediagedrag van agrariërs? Neem dan contact op met Lisanne Andeweg van Prosu Databased Marketing via lisanne.andeweg@prosu.nl of via 06 – 51 43 07 80.