Een potentile klant opent de e-mailing of bezoekt de website. Meer genteresseerde prospects klikken op de link of vragen zelfs informatie aan. Uw reactie op dit moment is een belangrijke stap in het verkoopproces! Helaas gaan nog veel bedrijven op dat moment de fout in. De reactie is te traag of niet klantgericht en een mooie verkoopkans gaat verloren. In dit artikel vindt u een aantal praktische tips voor het succesvol opsporen en opvolgen van leads. Leads opsporen
Er zijn verschillende mogelijkheden voor ieder bedrijf om zijn eigen leads te verzamelen. Een prospect die informatie aanvraagt via uw website, komt vanuit zichtzelf naar u toe: ideaal! Maar wie zijn al die prospects die wel op uw website komen, maar geen informatieaanvraag doen? Prosu Databased Marketing heeft drie manieren om hen te achterhalen. Openers en klikkers Een e-mailing is een goede manier om meer traffic op uw website te genereren. Met de meeste professionele e-mailprogrammas zijn de zogenoemde openers en klikkers van de e-mailing eenvoudig te exporteren. Net als de lezer van uw e-mailings zijn ook websitebezoekers te identificeren. Prosu zet hiervoor LeadExpress in. Met LeadExpress kunt u precies zien wie uw website bezocht hebben en hoelang zij op uw website zijn geweest. Zo achterhaalt u de bezoeker die wel op uw website komt, maar geen concrete informatieaanvraag doet. Leads opvolgen
Na het opsporen, komt het opvolgen van de leads. Maar eerst ruimen we een belangrijke misvatting uit de weg. Misvatting Een misvatting omtrent leads is de veronderstelling dat mensen die informatie aanvragen, uw website bezoeken of uw e-mailing lezen, ook direct genteresseerd zijn in een afspraak of aankoop. Echter, in veel gevallen zijn mensen zich aan het orinteren en is er nog geen duidelijke koopintentie. Wanneer u dan te veel druk uitoefent door aan te dringen op een afspraak gaat het mis. Veel prospects wijzen dit verzoek af omdat het veel te snel gaat. Het is van belang om een lead eerst te ontwikkelen. Dus eerst om de aanleiding vragen en behoeften onderzoeken. En dan verder informeren naar het beslissingsproces van de prospect. Kortom: belangstelling tonen voor de prospect en niet gelijk de verkoopbelangen voorop stellen. Snel versturen Wellicht een open deur, maar snel reageren wordt vaak vergeten. Als een prospect informatie aanvraagt, verwacht hij snel antwoord. De vuistregel is: reageer binnen enkele uren. Maar weet ook dat degene die het eerst reageert de beste kans maakt! De vraag achter de vraag De vraag die gesteld wordt, is vaak niet de vraag waarop de prospect antwoord wil. Meestal ligt er een vraag, achter de vraag. Daarnaast wordt het erg gewaardeerd als er eerst even gebeld wordt en de interesse zo genventariseerd wordt. Dit biedt u de kans om n snel te reageren en vervolgens de juiste informatie toe te sturen. Aanleiding achterhalen Vraag in het eerste contact ook naar de aanleiding van de prospect om meer informatie aan te vragen. Grote kans dat hij meer vertelt over zijn koopmotieven. Hierdoor creert u de gelegenheid om de juiste verkoopargumenten te gebruiken en uw informatie op de prospect aan te passen. Geen verkoop Gaat de verkoop niet door? Sluit af met opgeheven hoofd. Bedankt de prospect voor zijn belangstelling en maak het gemakkelijk om terug te keren. Zeg dat je altijd klaar staat om zijn vragen te beantwoorden. Sluit af met een hartelijk dankwoord voor de getoonde interesse. Interesse
Wilt u meer weten over leadgeneratie door Prosu Databased Marketing? Neem dan contact op met Myrthe Pesch via 088 00 66 123 of Myrthe.pesch@prosu.nl.