Uit al uw campagnes komen als het goed is leads naar voren. Het liefst wilt u daar allemaal verkopen uithalen, echter vraagt elke lead een andere aanpak om uiteindelijk tot verkoop te converteren. Maak daarom onderscheid in uw leads. Kwalificeer uw leads als marketing qualified lead en sales qualified lead. Marketing qualified lead
De marketing qualified lead bevindt zich nog aan het begin van het aankoopbeslissingsproces. De lead heeft te maken met een probleem of uitdaging waar hij een oplossing voor zoekt, maar hij weet nog niet wat de oplossing is en door wie hij dit wil laten oplossen. U kunt een marketing qualified lead bijvoorbeeld herkennen doordat:
* De lead informatie aanvraagt over n van uw producten of diensten; * De lead een informatiebrochure heeft gedownload via uw website; * De lead meerdere malen bepaalde producten/dienstenpaginas heeft bekeken op uw website.
De marketing qualified lead kampt met een probleem, maar is nog niet zover om tot een aankoop over te gaan. Uw taak is om deze lead binnen te halen door hem of haar te bereiken en te boeien met uw producten of diensten.
Bereik uw marketing qualified leads middels een banner of advertorial. U kunt hen ook persoonlijk benaderen met een direct mail (e-mail of postaal) met een call to action (CTA) of maak gebruik van Facebook pixel. Zorg ervoor dat uw marketing qualified leads genteresseerd zijn in uw producten of dienst, zodat u hen kunt kwalificeren als sales qualified leads. Sales qualified lead
De sales qualified lead bevindt zich al een stuk verder in het aankoopbeslissingsproces, namelijk de beslissingsfase. De lead heeft interesse in uw producten of diensten, maar heeft nog wel behoefte aan extra informatie. U kunt een sales qualified lead bijvoorbeeld herkennen doordat:
* De lead een specifieke vraag stelt over n van uw producten of diensten (bijv. kosten); * De lead vraagt of er telefonisch contact met hem of haar kan worden opgenomen voor meer informatie over uw producten of diensten; * De lead aangegeven heeft om een afspraak te maken om met u in gesprek te gaan over uw producten of diensten.
De sales qualified lead weet dat uw product of dienst zijn probleem kan oplossen en staat open om met u in gesprek te gaan. Uw taak is om deze lead te binden aan uw producten of diensten. Zorg ervoor dat er contact wordt opgenomen met de lead (telefonisch of per mail) om bijvoorbeeld een afspraak te maken.
Door leadkwalificatie toe te passen in uw marketing- en salesactiviteiten zorgt u ervoor dat uw leads warm worden en blijven. Hoe warmer uw leads zijn hoe groter de kans op succes! Hulp nodig?
Benieuwd hoe u het beste uw marketing en sales qualified leads kunt opvolgen? Wij helpen u graag! Neem contact met uw contactpersoon van Prosu Databased Marketing via 088 00 66 123 of via info@prosu.nl om een afspraak te maken.